Charlotte Eskildsen, Designers Remix, Frederiksberg Centret

Stort interview: Charlotte Eskildsen, Designers Remix

På en bænk i TOKYO sidder Charlotte Eskildsen og suger inspiration til sig. Hun har klædt verdensstjerner som Gigi Hadid og Rihanna på, og hun har haft bæredygtighed som en del af sit DNA i mere end 15 år. Mød iværksætteren, designeren og den kreative direktør bag Designers Remix.

Blonder, vintagefund og herreskjorter fra IC Companys lager i en skøn blanding. Året er 2002, og Designers Remix har netop lanceret sin allerførste kollektion med tøj til kvinder. Det går over al forventning, og 15 år senere, i 2017, kan brandet fejre jubilæum med international succes i bagagen.

“Vi startede Designers Remix ved at lave nyt dametøj ud af deadstocks. Det er tøj på lager, som man ikke kan bruge mere. Vi blandede herretøj med alt fra gamle slips til blonder indsamlet i Indien og vintagefund fra Paris, og det fik vi modetøj til kvinder ud af,” fortæller kvinden bag brandet, Charlotte Eskildsen, der grundlagde firmaet med den bæredygtige profil sammen med sin mand Niels.

Dengang kaldte man det dog ikke bæredygtighed.
“Det var bare fedt, at det var individuelt og costumized dansk design. Men vi var jo i virkeligheden mere end noget andet bæredygtige,” forklarer hun.

 

Charlotte Eskildsen, Designers Remix, Frederiksberg Centret
I brandets egne butikker kan kunderne aflevere deres brugte tøj fra Designers Remix. Tøjet bliver redesignet og solgt eksklusivt i butikkerne.

Designers Remix’s jubilæum fejres med bæredygtighed

Netop derfor skal Designers Remix’ 15-års jubilæum ikke kun fejres med champagne og chokolade, men også med et nyt bæredygtigt initiativ, der hedder Preloved Remix. Projektet består af gamle Designers Remix-styles, som er blevet redesignet til nyt tøj til kvinder.

Ideen til kollektionen opstod på Copenhagen Fashion Summit 2017, hvor designer Eileen Fisher sammen med elever fra designskolen Parsons i New York fortalte om, hvordan nogle af de dygtigste elever fra skolen arbejder med at designe nyt herre- og dametøj ud fra gammelt tøj, så produktionen bliver mere bæredygtig.

“Så kiggede alle på mig, for det var jo netop også sådan, vi startede. Derfor giver det god mening at gøre det igen,” forklarer Charlotte Eskildsen.

Bæredygtighed har på forskellige måder været en rød tråd i designerens arbejde gennem alle 15 år.
“Vi har blandt andet designet Designers Remix kjoler af tekstil, som er udvundet af plastikflasker, til både Kronprinsesse Mary og Medina, og så har vi lige designet en uldfrakke med 30 procent genbrugt uld,” forklarer hun.

WhatsApp med Designers Remix strikfabrik

At moden bliver mere bæredygtig er blot en af de forandringer, Charlotte Eskildsen har mærket i modebranchen de sidste 15 år.

“Moden har over årene taget store spring, og alligevel er den, som den plejer, nemlig baseret på nye trends. Den største forskel er nok, at det hele går meget hurtigere i dag end for 15 år siden,” fortæller hun.

I dag kommunikerer brands på helt andre og nye måder. Før havde Designers Remix, ud over hovedkontoret i København, kontorer i både Hongkong og Shanghai. Nu klares alt fra kontoret i Paris.

“Vi er blevet mere connected. Vi WhatsApp’er med vores strikfabrik i Kina, og vi finder inspiration på vores telefon i stedet for at sidde på en bænk i Tokyo. Samtidig flyder rollerne mere sammen, så influencere også er designere. Det er hverken sværere eller nemmere, bare helt anderledes, end da jeg startede,” forklarer hun.

Charlotte Eskildsen, Designers Remix, Frederiksberg Centret
De første styles fra Preloved Remix-projektet blev vist frem på modeugen i København i august sammen med resten af SS18-kollektionen.

Realitystjerner i Designers Remix kjole

Det er ikke kun produktionen, men også markedsføringen af Designers Remix, der er anderledes i dag.
“Jeg troede ikke, at vi i fremtiden vil kigge på realitystjerner som stilikoner. Men på grund af den stjernestatus og de mange millioner følgere, de har på deres profiler, er de blevet ret interessante,” siger hun og fortsætter:

“Det giver en kæmpe blåstempling for Designers Remix, når Rihanna og modellen Gigi Hadid får taget billeder i vores tøj. Eller når Kendall Jenner sidder på en græsk ferieø – med en Designers Remix kjole på – og skåler i champagne med Bella Hadid,” fortæller Charlotte Eskildsen, som forklarer, at de ikke betaler pigerne for at gå i tøjet, og at de derfor ikke er herre over markedsføringen på samme måde som tidligere.

“Vi ved ikke, hvornår der bliver taget billeder, men når det sker, kommer det ud til sindssygt mange mennesker,” fortæller hun.

Charlottes Eskildsens kreativ proces er den samme

Selv om brandet er blevet verdenskendt, og branchen er blevet hurtigere, er Charlotte Eskildsens kreative proces dog på mange måder den samme som for 15 år siden.
“Jeg har stadig det hele i hænderne og laver det på min måde. Vi følger med i, hvilke trends der er, og så laver vi det til vores eget.”

Hun kan derfor stadig også godt finde på at sidde på en bænk i Tokyo og betragte mennesker.
“Det handler nogle gange om at slukke for telefonerne og mærke efter, hvad vi laver. Det tror jeg er vigtigt,” forklarer hun.

Charlotte Eskildsen, Designers Remix, Frederiksberg Centret
Charlotte Eskildsen er kendt og anerkendt for at designe kollektioner, som forstås af kvinder over hele verden.

 

Børn i læderjakker og uldfrakker fra Little Remix

Charlotte Eskildsen designer ikke kun dametøj, men også børnekollektionen Little Remix. Og det var netop, da Charlotte blev mor til Smilla i 2006, at hun begyndte at designe børnetøj. Først savnede hun tøj i tyndt kashmir til babyer.

“Siden er kollektionen vokset med Smilla, fra baby til barn, selv om det egentlig ikke var meningen, at jeg ville designe børnetøj. Men jeg syntes, at jeg manglede noget til min datter. Børnetøj er ofte sødt og farverigt, og det er også fint. Men der manglede noget fedt tøj som læder­jakker og uldfrakker,” forklarer hun.

Charlotte Eskildsen mener, at vi i Danmark har en tendens til at klæde børn meget praktisk på i forhold til for eksempel i Paris. “Det vil jeg gerne være med til at præge lidt med min kollektion,” forklarer hun.

Little Remix ligger side om side med Chloe og Gucci

Little Remix fås i dag fra 4 år op til 18 år og er en mini-me-kollektion af Designers Remix. Kollektionen har dog sit eget liv ude i verden, hvor den ligger side om side med Chloes og Guccis børnekollektioner i butikker som Barneys i New York.

I FRB.C Shopping forhandles Designers Remix i Bahne og Little Remix i Tinderbox.

 

Charlotte Eskildsen, Designers Remix, Frederiksberg Centret

Om Charlottes Eskildsen:

  • Kreativ direktør i Designers Remix.
  • I 2002 grundlagde hun Designers Remix sammen med sin mand, Niels Eskildsen, der er adm. direktør.
  • Mor til Smilla Sofia på 11 og Sofine Lilla på 7.
  • Uddannet som designer fra Designskolen Kolding og har gennem sin karriere modtaget et væld af designpriser.
  • Kendt og anerkendt for at designe kollektioner, som forstås af kvinder over hele verden.

Bukser fra Little Remix, Tinderbox, 700 kr.
Blazer fra Designers Remix, Bahne, 2.500 kr.
Bluse fra Little Remix, Tinderbox, 850 kr.
Strik fra Designers Remix, Bahne, 1.500 kr.
Kjole fra Designers Remix, Bahne, 2.000 kr.