De gør FRB.C shopping til noget særligt

Mød fire inspirerende personer, som har formået at skabe stærke brands, der skiller sig ud.


“Her kan du købe sko, du ikke finder noget andet sted i verden”

Om Rebecca Juncher: 30 år og bor med sin kæreste og lille datter på Østerbro. Butikschef i og medejer af ­Falkenberg i FRB.C Shopping.

Hos skobutikken Falkenberg designer ­medejeren Rebecca Juncher skoene om, hvis de ikke passer til Falkenbergs univers.

Et par slip-ons fra Pretty Ballerinas i orange ruskind med lyserøde og grønne blomster. En højhælet sko med slangeskind og skindsnude. Rebecca Juncher, der er medejer og butikschef i Falkenberg, har mange eksempler på sko, som hun har fået lov at redesigne og eksklusivt sælge i Falkenberg i FRB.C Shopping“Mange skomærker er helt med på, at vi laver om på deres sko, så længe der er en rød tråd til resten af kollektionen. Vi får lov til at ændre både farver, materialer og endda også modeller,” forklarer hun. “Et af de nye skomærker i butikken er Sofie Schnoor, hvor vi blandt andet har fået lov til at kombinere en sko med en anden hæl end den oprindelige.”

Den unikke recept

Det er ingen hemmelighed, at det tager længere tid at redesigne skoene frem for at købe fra den færdige kollektion. “Men det er det hele værd. For det gør os unikke og adskiller os fra andre skobutikker,” forklarer Rebecca. Falkenberg vil gerne gå imod tendensen, hvor du kan shoppe i både Asien og USA, selvom du befinder dig på Frederiksberg.“Vi vil gerne sætte fokus på at inspi­rere vores kunder. Og det synes vi, vi gør bedst ved at bruge Instagram til at vise, hvad vi har, og på den måde få kunderne ned i butikken,” fortæller Rebecca.

Céline-feeling

Når Rebecca arbejder med skoene, ser hun på modeller, farver og teksturer.  ”Jeg så et par fine mules fra Wonders i hvidt, glat skind. Men jeg syntes ikke, de passede til os i den glatte model, så jeg fik dem til at lave en model i mere ru skind, så den fik en Céline-feeling. Det er mere Falkenberg,” forklarer hun og tilføjer, at det at redesigne sko startede lidt af nysgerrighed.  “Vi fandt nogle sko, som ikke passede til Falkenberg. Så jeg spurgte brandet, om jeg måtte ændre på hælen, og det måtte jeg.” Siden har hun spurgt flere brands. “Det er selvfølgelig nemmere med små brands. Nogle brands, som Adidas, er for store.”

Mennesker som inspiration

Rebecca finder inspiration på Instagram, hos bloggere og i de store modehuse. “Derudover ser jeg på mennesker på min cykeltur mellem Østerbro og ­Frederiksberg, og når jeg står i butikken. Og selvom redesign tager tid, vil Falkenberg fortsætte med det i fremtiden. “Vi tror på, at vores unikke designs er sådan, vi adskiller os fra andre.”


“Jeg kan blive enormt forelsket i et ord”

Om Mette Thomsen: 46 år, bor med Jacob og sine fire piger på Frederiksberg. Stifter af og kreativ direktør i ­designvirksomheden Design Letters. Tidligere tekstforfatter på ­reklamebureau og journalist på Bolig Magasinet.

Arne Jacobsens bogstaver, ord, der giver mening, og fede produkter. Det er den røde tråd i det Frederiksberg-baserede designstudie Design Letters, fortæller stifter Mette Thomsen.

Det er ikke til at sige, hvad der kommer først – ordet eller designet – når Mette Thomsen får en idé til et nyt produkt. “Får jeg først et ord i mit hoved, så bygger jeg et design op omkring det. Jeg leder hele tiden efter enkle internationale ord, som samtidig kommunikerer noget. Det kan være ord som snacks og to go,” fortæller hun. Mette er grundlægger af og kreativ direktør i designvirksomheden Design Letters, som er kendt for sit grafiske udtryk med bogstaver og ord. Hun har arbejdet som journalist på Bolig Magasinet og som tekstforfatter på et reklamebureau, så hun er god til det med ord. “Jeg elsker at lege og forene ord med fede produkter,” forklarer Mette. Men relevans er vigtig, siger hun. Derfor har hun valgt sloganet ‘Make it personal’: ”Vi tænker meget i, hvad der er ­personligt, og hvad folk har brug for.”

Arne Jacobsens alfabet

Mette kom på ideen til Design Letters i 2009, fordi hun syntes, der manglede nogle pæne bogstaver til at hænge på børnenes værelser.“Der var for mange klovne og farver. Hvis du skulle have fede bogstaver, måtte du gå i genbrugsbutikkerne,” fortæller hun. Derfor designede hun træbogstaver med ensartet og ensfarvet typografi. Da det blev en stor succes, besluttede hun sig for at gå på jagt efter nye ideer. “Jeg faldt over Arne Jacobsens alfabet, som han har designet til Århus Rådhus. De havde et fedt retrolook,” forklarer Mette, som fik lov af Arne Jacobsens barnebarn, Tobias Jacobsen, til eks­klu­sivt at bruge bogstaverne som design­element.

Omvandrende vaterpas

Når Mette søger inspiration, besøger hun genbrugsbutikker for at lede efter vintageting med fede former. Og så læser hun bøger af danske forfattere. Nogle af dem kan virkelig noget med ord, mener hun. “Jeg kan blive enormt forelsket i et ord, jeg læser eller opdager, og så ser jeg det for mig sammen med produktet.” Mette er idémager. Hun har derfor en industriel designer og en grafisk designer, som hjælper med at konstruere produkterne ud fra hendes ord.“Jeg er flere gange blevet kaldt et omvandrende vaterpas, fordi jeg godt kan lide, at det står stramt. Det er på en måde stærkt begrænsende, men jeg kan virkelig godt lide at være begrænset, når jeg arbejder. Det giver en anden form for kreativitet,” fortæller hun. 

Skabertrang

Selvom Mette har haft fokus på ordene i sit arbejde, har hun altid haft en skabertrang og en interesse for indretning.“Det at skabe ligger dybt i mig. Når jeg får lov at skabe noget nyt, så føler jeg mig virkelig i live.” Og selvom Mette til tider mærker frygten for, at nye ord til nye designs slipper op, er hun ikke bange for fremtiden. “Min erfaring siger mig, at når noget virker svært, så ved du, at du skal anstrenge dig lidt ekstra. Så skal du nok finde på noget.”

 


“Det er ikke kun dyre -hoteller og champagne”

Buch Copenhagen er til kvinder, der gerne vil vække opsigt. Alt er designet med dedikation, pudderfarvet glimmer og et tvist af boheme, fortæller designer Tina Buch.

“Jeg elsker de douce farver. De passer så godt til vores hud,” forklarer Tina Buch, der grundlagde Buch Copenhagen sammen med sin mand, Jonas Buch, i 2009. Og det er også netop de pudderfarvede nuancer, de er mest kendt for. “Folk troede, jeg var skør, da jeg lavede en butik uden sort tøj. Men sort er alle steder, så jeg vil noget andet. Jeg vil sælge en stil, der får kvinder til at skille sig ud fra mængden – men stadig til gode priser,” fortæller hun. Og det er netop det, hun har gjort. For kvinder elsker Buch Copenhagen, hvilket blandt andet kommer til udtryk online, hvor 90.000 på Facebook og 29.000 på Instagram har klikket ‘følg’ til Buchs pudderfarvede univers.

150 styles på 5 dage

Alle styles bliver designet af Tina, og de kan kun købes i de fire københavnske butikker og på Buchs webshop.“Vi har en fabrik og et showroom i Asien, hvor vi laver vores kollektioner. Her finder vi selv stof og designer de forskellige styles,” fortæller hun. En uge før Tina skal til Asien, går hun ind i en boble, så hun kan koncentrere sig om den nye kollektion. Med op til 150 nye styles på en uge kan det nemlig være hårdt arbejde. “Når jeg så er af sted, sover jeg kun to timer om natten, og jeg får altid en nedtur, hvor jeg ikke helt tror på det. Men når jeg først knækker koden, så går det stærkt,” fortæller hun og fortsætter: “Undervejs bruger jeg mine følgere på Instagram for at sikre mig, at de godt kan lide det, jeg laver. Og så bruger jeg min mavefornemmelse.”

Dedikation hele vejen

Mavefornemmelsen har Tina haft med hele vejen. Både når hun designer, og når hun indretter sine butikker med musik, dufte og unikke franske møbler, som kunderne kan købe i butikken. “Det er vigtigt for mig, at butikkerne er hyggelige. Nogle gange kan jeg få et flip og lave om. Også når der er mest travlt. Men jeg kan simpelthen ikke stoppe, når jeg først får en idé,” forklarer hun dedikeret. “Når jeg går ind i noget, vil jeg være den bedste. Jeg læner mig aldrig tilbage med fødderne oppe og drikker champagne,” fortæller designeren.

Kebab og rulleskøjter

Netop derfor bruger Tina også sig selv på Instagram til både at vise nye styles, men også at vise sit liv. “Folk vil gerne følge med i, hvordan jeg lever. De kan godt lide at se, at det ikke kun er dyre hoteller og champagne. Jeg spiser også kebab og står på rulleskøjter med mine børn,” fortæller hun. Det er nemlig vigtigt for Tina at være ydmyg over for sin succes, også når det går godt: “Hvis det stiger dig til hovedet, og du tror, du kan en masse, så daler din succes. Du skal holde begge ben på jorden.” 


“Alt starter med kvalitet. Det kommer før alt andet”

Om Victor Lindh: 41 år, gift og har to børn. Brand director hos ­tøjmærket NN07. Stiftede i 2007 NN07 ­sammen med Ulrik ­Pedersen, der nu er ude af selskabet.

Altid en ny destination og nye mennesker til en ny kampagne. NNO7 vil fortælle enestående historier med tøj, som holder i evigheder, siger manden bag brandet, Victor Lindh.

Det skete i Tokyo. Victor Lindh blev fanget. Tryllebundet af produkternes vilde kvalitet. Selv indpakningen var kompromisløs.“Jeg oplevede en detaljerigdom og en kvalitetsbevidsthed, som er ekstremt fascinerende,” uddyber han.Drømmen om et brand med lige præcis det udgangspunkt var født. NN07 blev skabt. I dag er Victor brand director i tøjmærket, der er særlig kendt for sine chinos og outerwear. NN07 står for No Nationality, og 07 henviser til året, hvor brandet blev stiftet. “Visionen tilbage i 2007 var at skabe tøj, som vi selv havde lyst til at gå i. Vi ønskede at lave skjorten, du har haft på så mange gange, at helt unikke oplevelser knytter sig til den, så du ikke nænner at smide den ud. For os starter alt med kvalitet. Det kommer før alt andet,” forklarer han.Og kvalitet er en eftertragtet vare. Det danske brand har i dag tre konceptbutikker og forhandles i verdenskendte butikker som Harvey Nichols, Liberty, Mr. Porter og End.

Verden som inspiration

Victor har rejst i hele verden og får ny inspiration, hver gang han kommer til et nyt sted. Både i mødet med spændende personligheder, men også i mødet med nye teknikker.“Vi forsøger at lære fra så mange brancher som muligt i forhold til nye måder at gøre tingene på. Det er og har altid været vigtigt for os hele tiden at se tingene i en ny kontekst.” Siden begyndelsen har det været afgørende, at NNO7 ikke blev et dansk eller skandinavisk brand. Det er No Nationality, et brand inspireret af hele verden. “Det har altid været vigtigt for os ikke at være funderet ét sted. Vi finder inspi­ration i forskellige typer af kulturer,” forklarer han. Men netop Japan, der såede de første spirer, har en særlig plads i Victors hjerte og er en nærmest uudtømmelig kilde til nye ideer. “Selv efter 20 rejser dertil oplever jeg stadig nye ting, der inspirerer mig.”

Surfere og nomader

Den grundlæggende vision og inspiration fra hele verden ses og mærkes ikke kun i tøjet. Modellerne i NN07’s kampagner tæller nemlig alt fra surfere i Malibu til nomader i Marokko – rigtige mennesker fundet på gaden. Altid en ny destination og nye mennesker til en ny kampagne. “Ved at bruge almindelige mennesker får vi en langt større diversitet, end vi ville have fået ved at bruge modeller. Det giver os en mulighed for at fortælle nogle enestående historier om alle de mennesker, vi møder. Samtidig bliver det også nemmere at relatere til vores kampagner,” fortæller Victor, der altid har elsket originaler. “Hver kollektion opbygges ud fra et rejsemål og de personer, vi møder. Herfra bygger vi på med al den erfaring, vi har samlet fra vores andre rejser,” fortæller han.