Moden er blevet sjov igen
Der er godt nyt til alle, der elsker farver og spræl. Moden er nemlig blevet særlig og sjov igen. Vi vil have fantasi, farver og skøre detaljer med store logoer og farverige 80’er-sneakers, fortæller journalist og modeekspert Chris Pedersen.
“For 10-15 år siden var det Tom Ford og Gucci, der dominerede modebilledet med stramme, sorte og sexede silhuetter, så kom Phoebe Philo og Céline for 5-10 år siden med den hvide og sorte herregarderobe, hvor alt skulle holdes enkelt og uden logoer. Nu har moden rykket sig fuldstændig væk fra det sorte look med masser af farver, leopardprint og løse suits,” forklarer modeeksperten. Det skyldes blandt andet, at det er blevet tydeligt, at mode er en form for fantasi, og den handler om at eksperimentere og have det sjovt.
“Hvis mode kun er et produkt, så holder du op med at drømme om det, for der er grænser for, hvor mange perfekte par sorte hæle, du kan have i skabet. For at nye kollektioner skal have en relevans, så bliver der nødt til at være en grad af fantasi i dem igen. Derfor er der kommet mere fokus på farver og dekadence,” fortæller han.
Den farverige tendens ses tydeligt i det danske modebillede. Hvor vi tidligere talte om nordisk gadestil som afslappet og rolig med sorte jeans og T-shirts, taler vi nu i stedet om ‘The Copenhagen Girl’ som hende, der bruger mønstrede kjoler over T-shirts og går i flade, farverige sneakers. “Du skal lede længe efter de slidte jeans og en hvid T-shirt i dag. Gadebilledet er i stedet eksploderet i farver og print med leopardkjoler, store lyserøde sweatre og pangfarvede sneakers,” forklarer Chris Pedersen.
Gucci er blevet cool
Et brand, der virkelig har formået at skabe en hype med den skøre og farverige tendens, er Gucci, der lige nu er en af de største modevirksomheder i verden, som brands og forbrugere kigger til efter tendenser. “Hvis du kigger på de nye kollektioner, ser det ud, som om en kvinde er gået ind i en genbrugsbutik og har hevet alt ned fra hylderne og kastet det på sig,” fortæller Chris Pedersen. Han forklarer, at Gucci i gamle dage nærmest kun var sorte jakkesæt vist på 50 forskellige måder til et modeshow.
“Nu er det mere 400 forskellige items sat sammen på 80 forskellige måder. Der er ingen indre logik i det. Men det er netop detaljerne og det sjove, der gør det interessant,” forklarer han. Ud over Gucci dominerer de to brands Balenciaga og Balmain også det internationale modebillede lige nu. “Balenciaga er et hitmærke, som har alle de skæve detaljer og sjove silhuetter, mens Balmain har gjort oversize hættetrøjer og de vilde farver til et must.”
Men også danske modebrands har brændt farverigt igennem på de sociale medier og på den internationale modescene.“Både Ganni og Baum und Pferdgarten har været enormt dygtige til farver og mønstre og de skæve farvesammensætninger,” fortæller han. Sammen med brands som By Malene Birger og Stine Goya står de for en friere, sjovere og glamourøs æstetik, som ses i den danske mode lige nu.
Farver fungerer bedst på Instagram
At moden er blevet farverig, samtidig med, at Instagram og andre billedmedier er eksploderet, er ikke tilfældig.
“Instagram har haft en kæmpestor betydning for, at farverne er kommet tilbage i modebilledet de sidste 3-4 år. Det, der fungerer på Instagram, er nemlig farver, overflader, broderier og de sjove detaljer. Sort, grå og hvid gør sig bare ikke nær så godt på billeder,” forklarer Chris Pedersen og fortæller, at det sociale medie har været med til at skabe både trends og en hype omkring brands.
“Logo-T-shirtens popularitet er fuldstændig afhængig af Instagram. Den slog i høj grad igennem på mediet med Gucci og Gigi Hadid for Tommy Hilfiger. Derudover har Ganni virkelig også formået at udnytte Instagram til at få international succes.”
Chris Pedersen fortæller, at det sociale medie ikke kun har haft betydning for modens tendenser og farver, men også givet os nogle helt nye stjerner. Du behøver nemlig ikke være kendt i forvejen for at slå igennem på Instagram, hvis du har en profil, der brænder igennem.
“Når man taler om stilikoner i Danmark, dukker Pernille Teisbæk stort set altid op. Og det, der kendetegner stilikoner som Pernille Teisbæk og Hanneli Mustaparta i Norge, er et stærkt visuelt udtryk. Og det skabes bedst med farver og detaljer, hvis du vil brænde igennem på en lille skærm på 8 cm,” forklarer han.
Norske Hanneli Mustaparta er for alvor blevet kendt på grund af sin farverige og legende stil.
80’er-bølgen og boxede suits
De spraglede silhuetter og sjove detaljer, som vi har set de sidste par år på både Instagram og catwalken, kommer også i den grad til at præge moden i 2018, hvor vi vil se endnu flere farverige blomsterprint, polkaprikker og striber. Samtidig kommer vi også til at se mere til 80’er-bølgen med sportstøj, store logoer, sneakers og skrappe pangfarver.
“Og så vil vi opleve mere herretøj til kvinder med nålestriber og tern i et oversize og afslappet fit, hvor vi bevæger os væk fra de ålestramme jeans over til en mere afslappet tendens. Et look, som blandt andre Katharine Hepburn i tidernes morgen var virkelig god til,” forklarer Chris Pedersen. Samtidig vil unisex-looks også fylde i modebilledet, og flere herrekollektioner vil indeholde mønstre og materialer, som før var forbeholdt kvinder.
“Unge mennesker har et mere flydende forhold til køn, og det har også en betydning for tøjet. Kvinder har længe lånt items fra herregarderoben. Men nu ser vi også den omvendte tendens, hvor herrerne låner fra damegarderoben,” fortæller modeeksperten og giver et eksempel med Erdem x H&M’s samarbejde i 2017, der både indeholdt blomsterprint og silkeskjorter til mænd.
En farverig tidsånd
Det farverige univers, mønstrene og skørheden vil være en del af moden de næste mange år. “Der går lang tid, før det bliver trendy at gå i kulsort igen. Det er ikke en trend, der skifter hvert halve år, det er en tidsånd, som kan vare 7-9 år. Men jeg tror, at modehusene får sværere ved at holde fast i en hype og blive ved med at tænde et begær hos forbrugerne,” fortæller Chris Pedersen og forklarer, at vi tidligere opførte os som flokdyr. Når noget blev en hype, skulle alle have det, som for eksempel en Louis Vuitton-taske eller en sort nylontaske med Prada. Vi shopper ikke på samme måde mere, men er blevet mere individuelle i vores stil, samtidig med at mulighederne er blevet flere.
“Hvis der kommer en hype, er det, fordi bloggerne har fået sendt det gratis ud, og så forsvinder det igen efter et par uger. Derfor har vi set, at de her it-items lynhurtigt er forsvundet igen,” forklarer modeeksperten. Han tror derfor, at vi kommer til at have mere fokus på bæredygtighed og på at købe ting, vi holder af, i stedet for at følge hurtige, dyre trends.“Der er grænser for, hvor mange Balmaintrøjer og Balenciagasko, du kan have i skabet.
Derfor tror jeg mere på, at vi får fokus på betydningsfulde og personlige køb i fremtiden,” forklarer han. Men det betyder ikke, at farverne forsvinder. Der er ikke en modsætning mellem farver, detaljer og så det at tænke langtidsholdbart. “Det er den balance, vi skal finde i fremtiden,” mener modeeksperten.