Nathalie go green bæredygtig

Interview: Til bal i plastik og stilletter

Kan du gå til bal i plastik og stiletter? Uden problemer, hvis du spørger H&M, der i foråret lancerede deres plastmateriale Bionic for første gang – i form af en pudderfarvet drøm af en kjole. Og den er blot én ud af mange bæredygtige tiltag hos fashiongiganten.

89 plastikflasker. Så mange skal der til for at lave en smukt plisseret sag af en gallakjole. Kjolen fra H&M er lavet af et helt nyt Bionic-materiale, som er en type genbrugspolyester fremstillet af plastikaffald fra havet, der er omdannet til tråde. Plastikkjolen var signaturkjole i H&M’s glamourøse Conscious Exclusive 2017-kollektion med supermodellen Natalia Vodianova som kampagnemodel.

“Gallakollektionen er designet for at vise, at man hverken behøver at gå på kompromis med design, kvalitet eller pris, når man køber bæredygtigt tøj. Det kan sagtens være den røde løber værdigt,”  forklarer Mia Møgelgaard, der er Sustainability Manager i H&M.

“Kjolen ser ud og føles som stof, men har denne helt særlige forhistorie, fordi det er lavet af noget så grimt som plastikaffald fra kysten i Hainan i Kina,” fortæller hun.

 

Grøn glamour skal gøre bæredygtighed cool

Det er sjette år i træk, atH&M lancerer den bæredygtige forårskollektion Concious Exclusive. Og i lige så mange år har de bæredygtige rober tiltrukket sig opmærksomhed fra medier og kendisser. Kjolerne er blevet spottet på Hollywoodskuespillerne Miranda Kerr og Michelle Williams og på vores egen kronprinsesse Mary. I Sverige bar kronprinsesse Victoria en Conscious-kjole til sin brors kongelige bryllup.

Så noget tyder på, at glamourkollektionerne trænger igennem med deres budskab: ved at skabe en grøn bevidsthed hos forbrugerne og gøre bæredygtighed trendy.

“Mange har måske en idé om, at bæredygtigt tøj er jordfarvet og i kradsende materialer. Men bæredygtigt tøj kan sagtens kombineres med glamour og være til H&M-priser, og det vil vi vise med vores  smukke kollektioner og gode kampagner,” forklarer Mia Møgelgaard.

 

H&M vil have en zero-waste kultur

Gennem kollektionerne vil H&M også inspirere forbrugerne til at tænke mere bæredygtigt, både når de køber tøj, og når de ikke længere har brug for tøjet. “To tredjedele af det tøj, vi smider ud, ender som affald. Som forbruger kan du gøre en forskel ved at aflevere dit brugte tøj til Røde Kors, H&M eller en genbrugsstation,” forklarer hun.

Genbrugstøj kan nemlig enten bæres igen eller bruges til at lave nyt tøj med. Og selv om teknologien stadig ikke er helt dér, hvor det er muligt at lave nyt kun af genbrug, er branchen godt på vej.

“H&M har en denimkollektion, som består af 30 procent genbrugsfibre og 70 procent nye fibre. Genbrugsfibrene er samlet ind via H&M’s retursystem, hvor kunder kan aflevere det tøj, de ikke skal bruge mere. Vi arbejder lige nu på at udvikle teknologier, der gør det muligt at lave nyt tøj udelukkende af genbrugsfibre,” fortæller Mia Møgelgaard.

H&M vil på den måde skabe en zero waste-kultur, hvor de, i stedet for at producere mere, genanvender fibre i nye kollektioner.

 

hm conscious nederdel

 Silke af citrusfrugter

Conscious Exclusive-kollektionerne skal ikke kun skabe opmærksomhed hos forbrugerne, men har også et andet formål for H&M. De fungerer nemlig som et laboratorium for designere, der hvert år afprøver et nyt, bæredygtigt materiale. Og her eksperimenteres med meget andet end plastikaffald fra havet.

Det italienske brand Orange Fibre har for eksempel udviklet en metode til at producere et silkelignende materiale af appelsinskræller. Det vandt de sidste år HM’s bæredygtighedspris, Global Change Award, for. Allerede nu sælger Orange Fibre silketørklæder af citrusskaller på deres webshop og har desuden indgået et samarbejde med det italienske luksusbrand Salvatore Ferragamo.

“Det er bare et eksempel på, hvad der sker. Det er meget funky og fantastisk, hvad der kan lade sig gøre med de rette ideer,” fortæller Mia Møgelgaard.

 

persano øko kropolier

 

Bæredygtighed eller fast fashion?

Når det kommer til miljøbelastning, er tøjindustrien dog en af de største syndere, og derfor kommer man uundgåeligt til at spørge sig selv: Er det ikke selvmodsigende at snakke om bæredygtighed i en branche, der lever af fast fashion med et stigende antal årlige kollektioner?

“Modebranchen er en industri, der lever af nye trends. Så løsningen ligger i, at vi som virksomheder er ansvarlige i vores produktion af tøj, og at vi bliver ved med at stille krav til vores leverandører. Og det kan vi, netop fordi vi har den størrelse, vi har. Og så kan vi inspirere andre brands til at gøre det samme,” forklarer Mia Møgelgaard.

Hun mener, at netop fordi H&M er en af de største spillere på markedet, kan de også gøre en stor forskel i forhold til at gøre modebranchen grønnere. Missionen er at være 100 procent bæredygtige i år 2030.

”Vi er verdens andenstørste modevirksomhed med 4.500 butikker i 65 lande i hele verden. 
Derfor har vi også et stort ansvar for at gå forrest i kampen for en mere bæredygtig industri.  Lige ny er 26 procent af H&M’s sortiment bæredygtigt, 
43 procents af alle bomuldsvarer er bæredygtige, og hvert år bliver andelen større.”  Fortæller Mia Møgelgaard.


Fire tips til bæredygtigt tøjforbrug

  1. Gå efter miljømærket tøj somH&M’s Conscious, Vero Modas Aware og MbyM’s Go Green-kollektioner.
  2. Vask og tør dit tøj med omtanke. Nogle gange er det nok at lufte dit tøj i stedet for at putte det i vaskemaskinen.
  3. Pas godt på det tøj, du har, også det, der ikke har kostet en formue. Lad være med at smide det ud, hvis det mangler en knap. Giv det længere liv med en synål.
  4. Aflevér dit tøj og andet stof til genbrug. Det kan bruges til alt fra second hand til isolering og nye tekstiler.

 Vidste du, at du kan aflevere dit gamle tøj i FRB.C Shopping?

H&M har et retursystem, hvor du kan aflevere alt dit gamle tøj, også de hullede sokker. Tøjet sendes videre til genbrug eller laves om til nyt tøj, isolering eller måske bamsefyld. Som tak giver H&M 15 procent rabat på én valgfri vare for hver fyldte pose, du afleverer. Læs mere om øvrige butikkers genbrug på side 28 i efterårsmagasinet eller online her.