The Joy of JOMO
Er du også begyndt at tænke over, om du egentlig har brug for de 20 par cowboybukser, der ligger i dit skab? Eller hvorfor du bruger SÅ lang tid på ALT på Instagram? Er du begyndt at rydde ud i dine ting og kun købe nyt, når du virkelig mangler noget – og når du køber noget, er du så mere interesseret i produktets oprindelse end før? Så er du ret sikkert på vej til at blive en JOMO’er. Og det synes vi, at du skal være glad for!
Fra kvantitet til kvalitet
“JOMO” er en betegnelse for at vælge fra og skære ind til benet. Konkret står det for “Joy Of Missing Out” (glæde ved at gå glip af noget). Og JOMO er efterfølgeren og modreaktionen til FOMO (“Fear Of Missing Out”), der står for det modsatte; nemlig at vælge alt til for ikke at gå glip af noget.
Ifølge trendekspert, tv-vært og medejer af We Made It, Mads Arlien-Søborg, så har FOMO gjort os stressede og pressede over følelsen af hele tiden at skulle være på.
“Vi har jo nærmest fået angst, hvis ikke vi prøver den nyeste restaurant eller træningsbølge eller får tjekket vores Instagram-feed! JOMO er som en offline unplugged-bevægelse, der lægger sig i slipstrømmen på digital detox, hvor folk forsøger at styre uden om det at være online,” siger han. Men det handler også om at mærke efter: Hvad er vigtigt for mig?
JOMO er ikke en helt ny tendens. I hvert fald ikke ifølge lektor i Consumption, Commerce & Culture ved Syddansk Universitet, Julie Emontspool. Hun mener, JOMO har været på vej i mange år.
“JOMO er en bølge, der har eksisteret under forskellige navne i næsten 10 år nu, og den er en fortsættelse af blandt andet minimalisme og mindfulness, hvor fokus er på mennesket og det at undgå unødigt forbrug,” siger Julie Emontspool.
Hun oplever, ligesom Mads Arlien-Søborg, at tendensen med altid at være på er på retræte.
“I dag er mange forbrugere opmærksomme på, at alt går meget hurtigt, og mange føler sig underlagt et pres om at følge med i alt. Og det er der flere og flere, der lægger afstend til,” siger Julie Emontspool.
Den nye forbruger
Selv om du måske ikke har været bevidst om betegnelsen JOMO, så har du næsten med sikkerhed efterlevet nogle af dens ”leveregler”. Måske er du efterhånden selv blevet træt af det uendelige feed på Instagram med hundehvalpe, babyer og folks tilsyneladende perfekte liv? Eller måske har du oplevet en stigende trang til at shoppe produkter i god kvalitet, der kan holde i mere end én sæson?
“JOMO handler ikke bare om at trække sig tilbage fra sociale medier, men også om at trække sig tilbage som forbruger. JOMO repræsenterer en mere kritisk og reflekterende forbruger, der sætter spørgsmålstegn, udvælger nøje, køber god kvalitet og færre ting,” siger Mads Arlien-Søborg.
Hvis du vil være den perfekte JOMO’er, skal du ifølge eksperterne gentænke dit forbrug ved at følge opskriften på at omgive dig med få, men gode ting: Hiv højkvalitetsprodukterne ned fra hylderne vel vidende, at du ikke kun køber en trøje, men også historien om ordentlige produktionsforhold og et design, du kan bygge videre på i længere tid. Udvælg, hvem du har i dit feed, så du modtager positive input, der GIVER dig noget. Og mærk efter!
På det mere psykologiske plan stiler JOMO imod at få dig til at hvile mere i dig selv og opnå en mere balanceret tilværelse ved kun at gøre det, du selv har lyst til. I den forstand favner JOMO også bevægelserne mindfulness og minimalisme. Minimalismen kender vi især fra Japan med Feng Shui og senest oprydningseksperten Marie Kondo, der med sit eget tv-show har taget Netflix (og verden) med storm.
Køb dig til bedre samvittighed
Julie Emontspool ser bæredygtig shopping som en parallel trend til JOMO-bølgen. Men det betyder ikke, at JOMO og bæredygtighed er to adskilte størrelser.
“De er begge opstået af en stigende opmærksomhed på, at hastigheden er for høj. Fokus har ændret sig til natur, velvære og fokus på os selv. Vi tænker os mere som en del af noget større og dermed også på, hvilket aftryk vi sætter,” siger Julie Emontspool.
Der er fordele ved at være en JOMO- forbruger, som Mads Arlien-Søborg ser det.
“Du får bedre samvittighed! For når du køber bæredygtigt, støtter du en større sag frem for bare at forbruge blindt,” siger han.
Mads Arlien-Søborg synes, du skal bruge JOMO-filosofien til at spørge dig selv kritisk: Hvad er vigtigt for dig? Og behøver du absolut at melde dig til det ekstra kursus på arbejdet eller forholde dig til alt i dit feed på Instagram?
“Det handler også om, at du tager stilling til, hvilke mennesker du gerne vil dyrke, og hvordan du kan sætte tempoet ned. Lidt som vi kender det fra Marie Kondo: Ryd ud og ryd op i dit liv. Behold kun det allervigtigste. Din drivkraft er at blive et menneske med et større overskud,” siger Mads Arlien-Søborg.
Julie Emontspool er enig; JOMO kan tilføre noget positivt i vores liv.
“Rent videnskabeligt kan man sige, at forbruget af elektroniske devices har vist sig at være skyld i et vist pres på og en følelse af afmagt hos forbrugerne. Og det er selvfølgelig positivt, hvis JOMO hjælper folk til at føle mere magt over eget liv frem for at føle sig styret udefra,” siger hun.
Og i relation til bæredygtighed så mener Julie Emontspool heller ikke, at det er særlig bæredygtigt at fortsætte det forbrugsmønster, vi tidligere har haft. Trends, der støtter os i at forbruge mindre, ser hun som en god retning at gå i, selvom vi ikke fuldstændig ukritisk skal lovprise JOMO.
“Forbrug støtter jo faktisk økonomien, og økonomien giver folk arbejde. Så hvis forbruget går ned, risikerer nogle folk at miste deres arbejde, hvilket ikke er godt på et socialt niveau. Det er dermed et dilemma, vi skal være opmærksomme på,” siger hun.
Ekstreme følgere
Mads Arlien-Søborg tror på, at der, ligesom med andre trends, vil være en gruppe mennesker, der efterlever JOMO-filosofien meget ekstremt. Men han tror, at de fleste af os vil tage det som et vink med en vognstang om, at vi måske skal prioritere lidt anderledes.
“Jeg ser JOMO som en sund modreaktion til vores moderne livsstil, hvor vi de sidste 30 år er blevet mere og mere stressede. JOMO er en god anledning til at stoppe lidt op og reflektere,” siger han.
Men set i et forbrugsmæssigt perspektiv er det en vigtig pointe, at vi selvfølgelig ikke skal vælge alt fra, stoppe med at shoppe og lukke vores sociale profiler. Vi skal blot være mere selektive og gøre det ud fra et nyt regelsæt, hvor klimaet (og vi selv) også kan følge med. Og JOMO vil ifølge Julie Emontspool, ligesom med andre trends, skabe grobund for nye virksomheder og anderledes produkter, men også udvikle det, der allerede er.
Hættetrøje fra Tentree,
Eventyrsport, 649 kr.
T-shirt fra Tentree,
Eventyrsport, 319 kr.
Kjole fra Ganni,
Samsøe Samsøe, 2.300 kr.
Top fra 2NDDAY, Think Twice,
DAY Birger et Mikkelsen, 800 kr.
T-shirt fra 2NDDAY, Think Twice,
DAY Birger et Mikkelsen, 300 kr.
Jeans fra 2NDDAY, Think Twice,
DAY Birger et Mikkelsen, 900 kr.
Kjole fra Ganni,
Samsøe Samsøe, 1.600 kr.